Miasto i Gmina Sztum/Miejsko-Gminny Zespół Oświaty w Sztumie uzyskały dofinansowanie z Unii Europejskiej na realizację projektu pn.: Sztumska Akademia Umiejętności – podniesienie jakości kształcenia uczniów szkół podstawowych w Mieście i Gminie Sztum.
Projekt realizujemy, aby podnieść kompetencje kluczowe 857 uczniów i uczennic poprzez zapewnienie kompleksowego wsparcia 5 szkół podstawowych gminy Sztum.
Z działań zaplanowanych w ramach projektu korzystać będzie 857 uczniów i uczennic szkół podstawowych, 5 dyrektorów i 2 zastępców dyrektorów szkół podstawowych oraz 66 nauczycieli i nauczycielek szkół podstawowych gminy Sztum.
W ramach projektu, w 3 szkołach podstawowych tj.: w Szkole Podstawowej Nr 1 im. Jana Pawła II w Sztumie, Szkole Podstawowej Nr 2 im. Maksymiliana Golisza w Sztumie oraz Zespole Szkół Szkole Podstawowej im. Rodziny Donimirskich w Czerninie utworzymy pracownie edukacyjne umożliwiające wszechstronny rozwój wielu umiejętności.
W tym celu wyremontujemy salę dydaktyczne i wyposażymy je w meble, pomoce dydaktyczne oraz materiały plastyczne i biurowe.
Ponadto dla uczniów i uczennic uczęszczających do:
1.Szkoły Podstawowej Nr 1 im. Jana Pawła II w Sztumie,
2.Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Maksymiliana Golisza w Sztumie,
3.Zespołu Szkół Szkoły Podstawowej im. Rodziny Donimirskich w Czerninie,
4.Zespołu Szkół Szkoły Podstawowej Gościszewie,
5.Szkoły Podstawowej w Nowej Wsi,
przeprowadzimy:
1. zajęcia interdyscyplinarne pn.: Akademia STREAM w oparciu o aktywizujące metody pracy, obejmujące 5 modułów tematycznych:
a) moduł 1 - dedykowany doskonaleniu umiejętności w obszarze nauk przyrodniczo-technicznych;
b) moduł 2 - obejmujący robotykę, kodowanie i programowanie realizowany z wykorzystaniem metody projektu, gier i zabaw kształtujących wyobraźnię przestrzenną, rozwijających umiejętności algorytmiczne i logiczne myślenie;
c) moduł 3 - łączący matematykę z umiejętnościami kulinarnymi, rozwijający kompetencje matematyczne poprzez gotowanie i eksperyment;
d) moduł 4 - skupiający się na rozwoju kompetencji emocjonalno-społecznych uczniów poprzez różne formy aktywności: ćwiczenia praktyki uważności, twórczego pisania, dyskusje, gry i zabawy, improwizacje, dramę;
e) moduł 5 - skoncentrowany na rozwoju zdolności wyrażania siebie poprzez różne formy artystyczne sztuki i rękodzieła.
2. zajęcia rozwijające pn. Akademia Talentów dostosowane do potrzeb uczniów uzdolnionych, mających na celu dalszy rozwój ich talentów w obszarach, w których wykazują szczególne predyspozycje np.: matematyki, fizyki, chemii, historii oraz języka angielskiego;
3. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze pn.: Akademia ALERT. Zajęcia mają na celu wyrównanie dysproporcji edukacyjnych w trakcie procesu kształcenia i podniesienie kompetencji kluczowych uczniów.
4. zajęcia z doradztwa zawodowego, uwzględniającego aspekty przełamywania stereotypów płciowych w wyborze zawodu oraz promocję kierunków z obszaru STEM, szczególnie wśród dziewcząt.
Do poszczególnych szkół podstawowych kupimy sprzęt komputerowy i multimedialny, pomoce dydaktyczne oraz materiały biurowe i plastyczne.
Zorganizujemy dla uczniów:
- wyjazdy edukacyjne do Szkoły Łacińskiej w Malborku, Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku, Centrum Hewelianum w Gdańsku oraz Teatru Szekspirowskiego w Gdansku;
- warsztaty artystyczne oraz interaktywne warsztaty naukowo-techniczne.
Dla dyrektorów i zastępców dyrektorów szkół podstawowych zaplanowano organizację szkolenia pn: Akademia dyrektora, które będzie kompleksowym programem szkoleniowym dla dyrektorów szkół, podnoszącym wiedzę i umiejętności niezbędne do skutecznego prowadzenia nadzoru pedagogicznego i efektywnego zarządzania szkołą.
Dla nauczycieli zorganizujemy kursy i szkolenia doskonalące w zakresie wykorzystywania technologii komunikacyjno-informacyjnych w procesie nauczania (m.in.: Szkolenie Nowe technologie w edukacji, Szkolenie Kodowanie w edukacji wczesnoszkolnej) oraz w zakresie stosowania aktywizujących metod i technik nauczania (m.in.: Szkolenie Organizacja procesu uczenia - metody aktywizujące, Szkolenie Formy zadań angażujące uczniów). Zaplanowaliśmy również szkolenia w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych uczniów (Szkolenie Dziecięca matematyka według koncepcji prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Szkolenie Edukacja STEAM i praca metodą projektu z wykorzystaniem klocków, Szkolenie Edukacja STEAM w kształtowaniu kompetencji kluczowych uczniów).
W efekcie realizacji zaplanowanych działań:
- 5 dyrektorów i 2 zastępców dyrektorów szkół podstawowych nabędzie kompetencje do prowadzenia skutecznego zarządzania;
- 66 nauczycieli i nauczycielek nabędzie kompetencje w zakresie stosowania narzędzi TIK, aktywizujących metod i technik nauczania, co przyczyni się do zwiększenia kreatywności i zaangażowania uczniów podczas zajęć;
- zastosowanie innowacyjnych metod nauczania przy wykorzystaniu indywidualnie dobranych pomocy dydaktycznych, wzmocni proces rozwoju kompetencji uczniów, co przełoży się na podniesienie jakości kształcenia;
- 857 uczniów i uczennic podniesie kompetencje kluczowe uczniowie i uczennice korzystający z zajęć zwiększą swoje szanse rozwojowe w zakresie stwierdzonych deficytów oraz rozwiną talenty, umiejętności i kompetencje;
- w 3 szkołach podstawowych zostaną utworzone pracownie edukacyjne,
- szkoły podstawowe zostaną doposażone w pomoce dydaktyczne niezbędne do efektywnego wspierania procesu nauczania i uczenia się uczniów.
Projekt realizujemy w okresie od 1 listopada 2024 roku do 30 czerwca 2027 roku.
Wartość projektu: 2 141 598,87 zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 1 927 438,98 zł
Harmonogram realizacji projektu nr FEPM.05.08-IZ.00-0107/24 pn: Sztumska Akademia Umiejętności – podniesienie jakości kształcenia uczniów szkół podstawowych w Mieście i Gminie Sztum
Styczeń 2025 roku
1. Realizacja szkolenia dla 30 nauczycieli szkół podstawowych w zakresie stosowania aktywizujących metod i technik nauczania pn.:”Organizacja procesu uczenia – metody aktywizujące”, w wymiarze 4 godzin.
2. Realizacja szkolenia dla 5 dyrektorów i 2 wicedyrektorów szkół podstawowych w zakresie wprowadzenia rozwiązań organizacyjnych w celu podniesienia efektywności kształtowania kompetencji kluczowych uczniów pn.:”Akademia Dyrektora”.
III Moduł szkolenia – Zarządzanie wdrażaniem zwinnej zmiany, w wymiarze 20 godzin.
3. Realizacja szkolenia dla 19 nauczycieli szkół podstawowych w zakresie stosowania aktywizujących metod i technik nauczania pn.:”Formy zadań angażujące uczniów”, w wymiarze 6 godzin.
4. Realizacja szkolenia dla 21 nauczycieli szkół podstawowych w zakresie wykorzystywania technologii komunikacyjno-informacyjnych w procesie nauczania pn.:”Nowe technologie w edukacji”, w wymiarze 6 godzin.
Grudzień 2024 roku
1. Realizacja szkolenia dla 5 dyrektorów i 2 wicedyrektorów szkół podstawowych w zakresie wprowadzenia rozwiązań organizacyjnych w celu podniesienia efektywności kształtowania kompetencji kluczowych uczniów pn.:”Akademia Dyrektora”.
I Moduł szkolenia – Zarządzanie szkołą, w wymiarze 20 godzin ,
II Moduł szkolenia – Zarządzanie zespołami nauczycieli, w wymiarze 20 godzin.
2. Rozpoczęcie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół podstawowych w zakresie wykorzystania technologii komunikacyjno-informacyjnych w procesie nauczania oraz w zakresie stosowania aktywizujących metod i technik nauczania.
Listopad 2024 roku
1. Rozpoczęcie realizacji projektu.
2. Przeprowadzenie kwalifikacji dyrektorów i wicedyrektorów szkół podstawowych na szkolenia w zakresie wprowadzenia rozwiązań organizacyjnych i metodycznych wpływających na efektywność kształtowania kompetencji kluczowych uczniów.
3. Przeprowadzenie kwalifikacji nauczycielek i nauczycieli szkół podstawowych na szkolenia w zakresie wykorzystania technologii komunikacyjno-informacyjnych w procesie nauczania, w zakresie stosowania aktywizujących metod i technik nauczania oraz w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych uczniów.
4. Rozpoczęcie organizacji doskonalenia kompetencji dyrektorów i wicedyrektorów szkół podstawowych w zakresie wprowadzenia rozwiązań organizacyjnych i metodycznych wpływających na efektywność kształtowania kompetencji kluczowych uczniów.
Sierpień 2024 roku
1. Podpisanie umowy o dofinansowanie projektu.
Czerwiec 2024 roku
1. Przyznanie dofinansowania projektu - pozytywna ocena wniosku o dofinansowanie projektu.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie